Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label hobby. Alle posts tonen
Posts tonen met het label hobby. Alle posts tonen

maandag 10 september 2012

Zondagse Duik in Oostvoorne met #ScubaServices

Duik 3 en 4 voor PADI AOW Diepduiken en wrak duiken RJ

maandag 15 juni 2009

Duikbrevet WOSD Level 2 behaald

"I've got it!"
Ik mag sinds gisteren officieel met een buddy gaan duiken in open water.
Na het behalen van m'n theorie had ik al een goed semi-droog pak gekocht (2x7mm) en een duiktas om alles in mee te nemen. Die heb ik afgelopen weekend goed kunne gebruiken in het buitenwater: de watertemperatuur was namelijk maar 17 graden. Voor Nederlandse begrippen nog redelijk voor de tijd van het jaar.

Zaterdagochtend moesten we om 9 uur verzamelen bij de duikschool. Alle spullen moesten bij elkaar verzameld worden en de volle duikflessen moesten ingeladen worden. Om 10 uur vertrok de karavaan naar "'t Grasbroek", een zandafgraving met een maximale diepte van 12m. De lokatie voor m'n eerste buitenduik. En het was zeker ff wennen... Het water was frisje, het trimmen ging voor geen meter en het zicht was ook niet fantastisch. En last but not least: ik verloor m'n snorkel :S

Na een oppervlaktetijd van 45 minuten begonnen we aan duik nummer 2. Dit ging naar mijn idee al wat beter: het trimmen begon ik langzaam onder de knie te krijgen al schoot ik wel af en toe als een ballonnetje omhoog (no worries, diepte was maar 1.5 meter). Daarna Tour of Pleasure: 2 snoekbaarzen gespot en 1 wrakje. Scheen standaard te zijn , deze combi ;-)

Dag 1 afgesloten met vrienden en een heerlijke maaltijd bij Villa Langenberg in Gronau: spare-ribs om je vingers bij af te likken.

Zondag hadden we om 10 uur bij de duikschool afgesproken. Het weer zag er echter niet al te best uit. Toen we net goed en wel in de auto zaten begon het te regenen en dit is niet meer gestopt to halverwege de middag. "Maar ach, als je gaat duiken wordt je toch nat" schijnt een gevleugelde uitspraak te zijn geweest die dag. Duik nummer 1 van die dag was weer ter oriëntatie en de oefeningen bestonden uit het jezelf en je buddy redden uit nood-situaties. Na wat aarzeling en stress ging het redelijk okay. Het blijft toch afzien als je niet al te goed zicht hebt onder water.

Duik 2 begon met de "laatste oefening". Dit betrof navigatie onder water: eerste 180 graden zwemmen met kompas en daarna een vierkant en een rechthoek zwemmen. Of mijn orientatie is bagger of m'n kompas werkte niet helemaal goed... ik weet het niet. Maar het vierkantje lukte alleen door het tellen van vinslagen en de positie van m'n hand. Bij het zwemmen van de rechthoek raakte ik verzeild in een grasveld onder water: ik leek de Bushman wel toen ik weer boven kwam. Maar al bij al, een (letterlijk) "geslaagde" middag!

Na duik 2 mochten we "vrij" zwemmen. En toen gebeurde het: m'n loodgordel schoot los en wat doe je dan? Zo goed en zo kwaad als het kon vasthouden en zorgen dat je m weer om krijgt. Of, zoals ik deed, een nood-opstijging doen met het lood en rustig, met de gordel op je buik, op de rug naar wal zwemmen en de duik afbreken. Had ik dat ook eens meegemaakt ;-)
Een eenerverend dagje alles bij elkaar.

Na de laatste duik omkleden, alles opruimen en inpakken en op weg weer naar de duikschool, waarna we de logboeken voor het eerst ingevuld hebben.

Het was een hartstikke toffe ervaring en een mooi weekend, al had het weer wel wat beter gekund zondag.

RJ

zaterdag 9 mei 2009

Geslaagd voor theorie WOSD Diver Level 2

Wow! Eindelijk weer eens geslaagd voor een examen.
Okay okay, laatste keer was december 2008, toen ik succesvol het BHV EHBO- en brand-examen behaalde. Deze keer eens voor een "nieuwe" hobby: duiken.

Zoals de mensen al weten die me op Twitter en Hyves volgen, volg ik een duikcursus bij een duikschool in Nijverdal genaamd Sea Eagle Adventures. De duikcursus die zij onder andere geven, is volgens het principe van World Organisation of Scuba Diving (WOSD).
De WOSD is opgericht om een nieuwe, innovatieve methode van (duik)opleidingen te realiseren. ... Bij de WOSD zijn alle cursussen en opleidingen gebaseerd op het zogenaamde 'Digital Learning System' of te wel 'D-learning'.

Ik volg de cursus Niveau 2, Zelfstandig duiker (DL2).

Na het theorie-examen (dat uit -let wel- 100 multiple-choice vragen bestond) was er nog tijd om in het zwembad enkele vaardigheden te oefenen door middel van spelletjes.
Voorheen had ik altijd moeite om bepaalde handelingen onder de knie te krijgen maar als je ze spelenderwijs moet uitvoeren zonder erbij na te denken, gaat het bijna automatisch goed; zoals bijvoorbeeld het klaren van de duikbril. Dit werd in spelvorm gedaan door knikkers die op de bodem van het zwembad lagen, in je duikbril te stoppen. Maar omdat je daarvoor je bril eerst moest laten vollopen vanaf de bovenkant, daarna de knikkers erin moest laten vallen en daarna de bril weer moest klaren, was het nog knap lastig. Het is me daarentegen makkelijk afgegaan: ik had er 10 inzitten.
Een andere oefening bestond uit het rondzwemmen onder water met volle uitrusting met een pingpongbal onder een lepel. Ook het wisselen van van je gehele uitrusting met je buddy was een onderdeel. Nog knap lastig als je niet stil kunt zitten/staan onder water.

Ben benieuwd wat de buiten-duiken gaat geven half juni. Dan ben ik pas echt gebrevetteerd.

RJ